4. trinn


Forankring i Kunnskapsløftets læreplan
mål etter 4. trinn

Mål i læreplanen – eleven skal kunne

Forskerspiren

  • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner på ulike måter

 Mangfold i naturen (bærekraftig utvikling)

  • samtale om livssyklusen til noen plante- og dyrearter
  • fortelle om dyr og samtale om hva god dyrevelferd er
  • argumentere for forsvarlig framferd i naturen

Historie

  • gjengi myter, sagn og eventyr med historisk innhold
  • beskrive hvordan steinalderfolk levde som jegere ved å fantasere rundt de første menneskene som kom til landet vårt etter istida
  • fortelle om samane, urfolket i Norge, og om sentrale trekk ved kulturen og levekåra til samene fram til vikingtida

Aktivitet i ulike bevegelsesmiljø

  • bruke grunnleggende bevegelser i varierte miljø og i tilrettelagte aktiviteter
  • være med i aktiviteter som utfordrer hele sanseapparatet og koordinasjonen

Mat og helse

  • beskrive samisk mattradisjon og hvordan mattradisjoner har sammenheng med natur og levevis

Matematikk

  • planlegge og samle inn data i samband med observasjoner, spørreundersøkelser og eksperiment

Villreinsenterets temaer/aktiviteter

  • delta i forskningsprosjekt ved å samle inn data og registrere digitalt
  • presentere resultater på www.villrein.no
  • samtale om villreinens livssyklus
  • fortelle om reinen
  • argumentere for forsvarlig framferd i naturen
  • hvorfor har vi nasjonalparker og andre verneområder
  • gjengi myter, sagn og eventyr knyttet til mennesker og dyr
  • beskrive forholdene rundt de første menneskene som kom til landet vårt etter istida og tilknytning til villreinen
  • fortelle om samene og sentrale trekk ved kulturen
  • vandring i skog og mark
  • praktisere lassokasting
  • lage mat, basert på samisk kultur, over bålet
  • delta i forskningsprosjekt ved å samle inn data og registrere digitalt 
Arne1.jpg