10. trinn


Forankring i Kunnskapsløftets læreplan
mål etter 10. trinn

Mål i læreplanen – eleven skal kunne

Forskerspiren

  • skrive logg ved forsøk og feltarbeid og presentere rapporter ved bruk av digitale hjelpemidler
  • forklare betydningen av å se etter sammenhenger mellom årsak og virkning
  • mangfold i naturen (bærekraftig utvikling)
  • gjøre greie for hvilke biotiske og abiotiske faktorer som inngår i et økosystem og forklare sammenhengen mellom faktorene
  • observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner
  • eksempler på hvordan samer utnytter ressurser i naturen

Geografi

  • lese, tolke og bruke papirbaserte og digitale kart og kunne bruke målestokk og karttegnbeskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet
  • forklare hvordan mennesker gjør nytte av naturgrunnlaget
  • vurdere bruk og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljøet og samfunnet og konflikter det kan skape lokalt og globalt
  • drøfte premisser for en bærekraftig utvikling

Samfunnskunnskap

  • finne fram til og presentere aktuelle samfunnsspørsmål, skille mellom meininger og fakta, formulere argument og drøfte spørsmålene

Friluftsliv

  • praktisere ulike former for friluftsliv i ulike naturmiljø orientere seg ved hjelp av kart og kompass i variert terreng

Matematikk

  • gjennomføre undersøkelser og bruke databaser til å søke etter og analysere statistiske data og vise kildekritikik

Villreinsenterets temaer/aktiviteter

  • Loggskriving ved: Feltarbeid knyttet til planter og lav i villreinens leveområder
  • publisere/ presentere på www.villrein.no 
  • diskutere hvorfor forskning, publisering og informasjon er viktig
  • undersøke/få oversikt over villreinens økosystem
  • observere menneskelig aktivitet i villreinområdet
  • rollespill - innta ulike roller med ulike syn på påvirkning, foreslå tiltak fra sitt rolleståsted
  • vise konkret og formidle hvordan samer utnytter ressurser i naturen
  • gjennomgang og bruk av kart ved vandring ute i naturen
  • gjøre elevene kjent med digitale kart
  • bevisstgjøring på natur- og kulturlandskapet i villreinfjella
  • drøfte hvilke trusler villreinen har og hvilke motsetninger/konflikter kan dette føre til lokalt og globalt
  • drøfte hvorfor villreinstammen er vernet og hvordan stammen bør tas vare på i framtida  finne fram til og presentere aktuelle spørsmål knyttet til villreinen
  • gjøre klart hvordan en kan skaffe faktakunnskap om villreinen, dens vandringer og bruk av leveområde
  • ut og vandre i villreinfjella
  • ulike måter å orientere seg på i fjellet
  • bruk av kart og kompass
  • ta inn GPS-målinger fra villrein, analysere og diskutere målingene, bruke www.dyreposisjoner.no

 

Arne1.jpg